Disusun Oleh:
Drs.Norazli Bin Aziz
15/7/2015/Rabu/1.00pm
PENGERTIAN PERUNDANGAN ISLAM DAN FALSAFAH
5.1.1 Pengertian dan dalil perundangan Islam. ( al- Maidah : 49 )
· Hukum-hukum
yang ditetapkan oleh Allah SWT kepada manusia yang mencakupi segala aspek
kehidupan manusia merangkumi aqidah, syariah, akhlak dsb bagi menjamin
kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.
5.1.2 Keunggulan Perundangan Islam
·
Undang-undang
ciptaan Allah, maka ianya sempurna dan selamat dari sebarang kekurangan dan
kelemahan.
·
Lengkap
dan sesuai untuk semua individu dan semua aspek kehidupan manusia .
·
Hukuman
yang adil dan setimpal kepada sesiapa yang melakukan kesalahan tanpa mengira pangkat, kedudukan
dan keturunan seseorang.
·
Undang-undang
ini tetap dan tidak berubah hingga ke hari kiamat.
·
Mendidik
jiwa manusia kerana undang-undang bertujuan mendidik jiwa dan bukan menghukum
semata-mata.
·
Memelihara
keselamatan masyarakat dan negara kerana undang-undang ini boleh mencegah
perbuatan-perbuatan negatif.
·
Hukuman
bersifat memberikan pengajaran kerana dijalankan di khalayak ramai.
5.1.3
Keperluan
Perundangan Islam.
(a) Individu :
·
Individu
yang patuh kepada Undang-undang Islam akan hidup dalam keberkatan.
·
Individu
yang patuh kepada Undang-undang Islam akan beroleh kejayaan di dunia dan
akhirat.
(b) Masyarakat :
·
Kurang
berlaku jenayah
·
Keharmonian
hidup dalam masyarakat terpelihara
·
Keselamatan
harta dan nyawa terpelihara.
(c) Negara :
·
Negara
aman dan harmoni
·
Ekonomi
semakin berkembang
·
Negara
akan bertambah makmur dan maju.
5.1.4
Sumber
Perundangan Islam.
·
Al
Quran
·
Al
Hadis
·
Al-Ijmak
·
Al-Qias
5.1.5
Sebab
al-Quran dan al-hadis menjadi sumber rujukan utama perundangan Islam.
·
Al
Quran dan hadis mempunyai kebenaran yang tidak dapat disangkal.
·
Al
Quran dan hadis sesuai pada semua tempat dan zaman.
·
Kandungan
kedua-duanya merangkumi semua aspek kehidupan manusia seperti muamalah,
jenayah, akhlak, dan sebagainya.
5.1.6
Membezakan
antara sistem perundangan Islam dengan perundangan ciptaan manusia.
PERUNDANGAN
ISLAM
|
PERUNDANGAN
CIPTAAN MANUSIA
|
Ciptaan Allah SWT
|
Ciptaan manusia
|
Bersifat universal
|
Bersifat sementara dan untuk tempat yang tertentu
sahaja
|
Al Quran dan hadis sebagai sumber rujukan utama
|
Akal manusia sebagai sumber rujukan utama
|
Lengkap dan merangkumi kejayaan dunia dan akhirat
|
Merangkumi dunia sahaja
|
Mengingkarinya berdosa dan mematuhinya mendapat pahala
|
Melanggarnya akan dikenakan tindakan di dunia
|
5.1.7.
Faedah
melaksanakan Perundangan Islam :
(a)
Individu :
·
Lahir insan yang bertanggungjawab dan bertakwa
·
Dikasihi dan diberkati oleh Allah SWT
·
Terjamin kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat
(b) Masyarakat :
·
Terpelihara daripada perpecahan dan permusuhan
·
Lahir hubungan yang erat
dalam masyarakat tanpa mengira agama dan budaya.
·
Wujud keamanan dan keharmonian dalam masyarakat
( c) Negara :
·
Keamanan dan kedaulatan negara mantap dan terpelihara
·
Negara dihormati oleh negara luar
·
Negara bertambah maju dan makmur
PENGERTIAN
QADHA, FIQAH, IJTIHAD DAN FATWA
5.2.1 Pengertian qadha, fekah, ijtihad dan
fatwa.
(i)
Qadha
· Pengertian
qadha ialah hukuman yang diputuskan oleh kadi atau penguasa. Contohnya kadi atau penguasa menjatuhkan
hukuman sebat kepada orang yang sabit
(dibuktikan) kesalahan meminum arak.
· Pesalah
yang telah dibuktikan bersalah perlu dikenakan hukuman yang wajar mengikut
kesalahannya. Hukuman ini perlu untuk
menjamin keadilan ditegakkan dan
masyarakat dapat hidup dengan aman dan harmoni.
· Qadha
atau hukuman yang diputuskan dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh
pihak yang bergaduh secara adil dan dihormati kedua-dua pihak.
· Qadha
dalam perundangan Islam diputuskan berdasarkan dalil-dalil dan hujah yang
benar.
(ii)
Fekah
·
Pengertian
Fekah ialah kefahaman tentang hukum amali yang diijtihadkan (diputuskan) oleh
para mujtahid yang diambil daripada dalil-dalil syarak.
·
Kefahaman
tentang hukum amali ini membolehkan individu memahami suruhan dan larangan
Allah.
·
Adanya
kefahaman tentang hukum ini membolehkan umat Islam melaksanakan Undang-undang Islam tanpa keraguan.
(iii)
Ijtihad
· Pengertian
ijtihad ialah sesuatu pendapat atau pandangan yang dikeluarkan oleh seseorang mujtahid atau beberapa orang
mujtahid tentang sesuatu hukum syarak dengan cara mengambil pengajaran atau
pemahaman tertentu hasil penilaian dan
perbahasan bersungguh-sungguh tentang
dalil-dalil yang ada serta suasana semasa sesuatu tempat.
· Ijtihad
dibenarkan dalam Islam berpandukan Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Apabila
seseorang hakim memutuskan sesuatu hukuman dan dia berijtihad serta tepat
ijtihadnya, baginya dua pahala. Dan jika
tersalah, baginya satu pahala.”
· Ijtihad
membolehkan hukum diputuskan bagi masalah yang tiada dinyatakan di dalam Al
Quran dan Hadis secara langsung.
· Ijtihad
dapat mengelakkan pertelingkahan dalam menyelesaikan masalah.
(iv)
Fatwa
· Pengertian
fatwa ialah keputusan yang dikeluarkan oleh majlis fatwa berkaitan dengan
sesuatu hukum syarak terhadap permasalahan yang berlaku.
· Majlis
fatwa adalah satu badan yang dilantik leh pihak kerajaan. Contoh –contoh fatwa
: hukuman bunuh kepada pengedar dadah, hukum haram pengklonan manusia, hukum
harus menderma organ badan manusia dan lain-lain lagi.
· Fatwa
membolehkan masalah yang tiada hukumnya dalam al-Quran dan hadis diputuskan
secara cermat dan mengelakkan masyarakat berpegang pada pendapat atau hukum
yang dikeluarkan oleh individu.
5.2.2
Perbezaan
antara fatwa dan ijtihad:
FATWA
|
IJTIHAD
|
Dikeluarkan
oleh majlis fatwa
|
Dikeluarkan
oleh individu yang berkelayakan dan berwibawa
|
Mempunyai
kesan penguatkuasaan undang-undang
|
Tidak
mempunyai kesan penguatkuasaan undang-undang
|
Al
Quran dan hadis sebagai rujukan utama
|
Merujuk
kepada pelbagai sumber
|
Berkaitan
dengan hukum-hukum agama
|
Berkaitan
dengan hal umum yang berkaitan dan yang tidak berkaitan dengan agama
|
5.2.3 Kebaikan
qadha, fekah, ijtihad dan fatwa.
(i) Qadha :
·
Hukuman
yang dijatuhkan berdasarkan dalil-dalil dan hujah yang benar.
·
Keputusan
yang dibuat wajar dan adil
(ii)
Fekah :
·
Umat
Islam dapat melakukan ibadat tanpa keraguan
·
Hukum
Islam dapat berkembang dan sesuai dilaksanakan dengan masa, tempat dan keadaan.
·
Fekah
menyebabkan hukum Islam sesuai diamalkan dalam kehidupan manusia.
(iii)
Ijtihad :
·
Sebarang
masalah yang timbul dapat diselesaikan mengikut kaedah Islam.
·
Hukum
Islam dapat berkembang berterusan.
(iv)Fatwa
:
·
Melahirkan
umat Islam sentiasa berfikir dalam mencari kebenaran.
·
Mewujudkan
masyarakat yang berdisiplin dan harmoni.
·
Sebarang
masalah yang timbul dapat diselesaikan
mengikut kaedah Isalm.
MATLAMAT PERUNDANGAN ISLAM
5.3.1. Matlamat Perundangan Islam.
· Memelihara
agama . Perundangan Islam dapat
memelihara kesucian agama Islam .
Kesucian agama Islam mesti dipertahankan kerana Islam adalah agama Allah
S.W.T.
· Memelihara
nyawa . Nyawa adalah anugerah yang sangat bernilai kepada manusia. Islam menjaga hak seseorang manusia untuk
hidup bebas dari sebarang ancaman yang mengancam nyawa dan keselamatan anggota
badannya
· Memelihara
akal. Kesempurnaan dan kewarasan akal
amat dititikberatkan dalam Islam kerana akal penentu kepada segala tindakan
manusia. Sebarang tindakan yang boleh
mengganggu kesempurnaan akal dilarang dalam Islam.
· Memelihara
harta benda. Islam mengiktiraf pemilikan
harta seseorang individu. Islam
menetapkan peraturan yang melarang perbuatan mencerobohi harta. Contoh, hukuman potong tangan kepada pencuri.
· Memelihara keturunan .
Manusia
perlu mengetahui asal-usulnya, iaitu keturunannya dengan jelas.
Sebarang
perbuatan yang merosakkan kesucian keturunan dan kesinambungan keturunan adalah
dilarang dalam Islam. Contohnya Islam
melarang zina dan liwat .
· Memelihara
kehormatan diri
Ketinggian
akhlak dan budi pekerti seseorang
individu amat dititikberatkan dalam Islam.
Sebab itu Islam melarang umatnya berakhlak buruk seperti hasad dengki,
sombong diri, melakukan perbuatan sia-sia,menghina dan menjatuhkan maruah
seseorang.
· Memelihara
keharmonian negara. Keamanan dan
keharmonian negara bergantung kepada kesejahteraan rakyatnya, Islam telah membuat peraturan khusus untuk
pemerintah dan rakyat demi menjamin keharmonian tersebut.
5.3.2. Kepentingan matlamat perundangan Islam
:
· Memelihara
agama. Memelihara agama sangat penting untuk memelihara kesucian agama dan
akidah dari terpesong.
· Memelihara
nyawa. Memelihara nyawa penting untuk
memastikan kesejahteraan dan keharmonian
hidup manusia.
· Memelihara
akal. Memelihara akal dapat menjamin
kesempurnaan dan kewarasan akal yang menjadi penentu tindak tanduk manusia.
· Memelihara
keturunan penting untuk memastikan pembentukan generasi yang baik.
· Memelihara
harta benda dapat menjamin kebajikan dan keharmonian hidup masyarakat terpelihara.
· Memelihara
kehormatan diri penting untuk melahirkan individu dan masyarakat yang berakhlak
mulia.
· Memelihara
keharmonian negara sangat penting untuk menjamin keamanan dan kemajuan negara.
5.3.3. Cara mencapai matlamat perundangan
Islam:
·
Berpegang
teguh dengan peraturan Allah SWT
·
Mengamalkan
cara hidup Islam
·
Bertindak
mengikut ajaran Islam
·
Mencintai
kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat
·
Melaksanakan
perundangan Islam dalam kehidupan harian
·
Berfikir,
mengkaji dan mengakui kebenaran ajaran Islam
5.3.4. Menyatakan kesan pencapaian matlamat
perundangan Islam
(i) Individu :
·
Menjadi
orang yang percaya dan patuh kepada Allah SWT.
·
Hidup
diberkati dan diredhai Allah
·
Mencapai
kecemerlangan dalam kehidupan dunia
(ii) Masyarakat :
·
Hidup
dalam keadaan aman dan sejahtera
·
Suasana
aman dan harmoni dapat diwujudkan.
(iii) Negara :
·
Aman,
maju dan kuat.
·
Negara
luar menghormati negara Islam.
PENGERTIAN
HUKUM WAJIB, HARAM, SUNAT, MAKRUH DAN HARUS
Pengertian hukum wajib,
haram, makruh, sunat dan harus :
· Wajib. Suruhan-suruhan Allah SWT yang jika
ditunaikan akan mendapat ganjaran pahala dan jika ditinggalkan akan diberi
balasan seksa atau dosa. Contohnya solat
fardu lima waktu dan puasa Ramadan.
· Haram. Larangan atau tegahan Allah SWT. Pelakunya akan mendapat balasan dosa dan orang yang meninggalkannya akan mendapat
ganjaran pahala. Contohnya minum arak
dan berzina.
· Makruh. Perkara yang sangat digalakkan agar
ditinggalkannya. Ganjaran pahala akan
diberikan bagi yang meninggalkannya namun tidaklah berdosa bagi yang
mengerjakannya. Contohnya, membasuh
anggota wuduk lebih dari tiga kali.
· Sunat. Suruhan Allah SWT yang sangat digalakkan untuk melaksanakannya. Jika melakukannya akan mendapat pahala dan
tidak berdosa jika meninggalkannya. Contohnya seperti solat sunat hari raya dan
bersedekah.
· Harus. Perkara yang diberi kebebasan kepada
seseorang samada untuk melakukannya ataupun meninggalkannya.
Beza antara satu hukum
dengan hukum yang lain:
Wajib
|
·
Suruhan
Allah SWT yang wajib dilaksanakan.
·
Melakukan
suruhan Allah SWT akan mendapat balasan pahala.
·
Meninggalkannya
mendapat balasan dosa.
|
Haram
|
·
Suruhan
Allah SWT yang wajib ditinggalkan
·
Melakukan
perkara ini berdosa dan azab yang pedih
·
Meninggalkan
perkara haram akan mendapat pahala
|
Sunat
|
·
Perkara
yang digalakkan oleh agama untuk dilakukan
·
Mendapat
pahala jika dilakukan
·
Meninggalkannya
tidak berdosa
|
Makruh
|
·
Perkara
yang digalakkan untuk ditinggalkan
·
Meninggalkan
mendapat pahala
·
Dilakukan
tidak mendapat dosa
|
Implikasi pelanggaran
hukum wajib, haram dan makruh:
·
Implikasi pelanggaran hukum wajib :
- Mendapat kemurkaan dan balasan azab
yang pedih.
- Individu itu akan rasa resah gelisah
(hilang ketenangan jiwa)
- Amalan yang dilakuakn terpesong
daripada kebenaran.
- Mendatangkan masalah dan kerosakan
dalam masyarakat.
·
Implikasi pelanggaran hukum haram :
- Manusia sentiasa berkeinginan untuk
melakukan perkara-perkara yang dimurkai Allah SWT.
- Manusia menjadi resah gelisah dan
sering ditimpa masalah dalam hidup.
- Hilang sifat belas kasihan sesama insan.
- Tidak mendapat rahmat dan petunjuk
daripada Allah SWT.
·
Implikasi pelanggaran hukum makruh :
- Tidak disukai masyarakat
- Perbuatan yang hamper tiada faedah
kepada pembuatnya.
- Menghalang seseorang daripada mendapat
pahala
- Menyebabkan individu melakukan
pembaziran.
mohon share
ReplyDeletemohon copy n share
Delete