Disusun semula Oleh:
Drs.Norazli Bin Aziz
15/7/2015/Rabu/12.20pm
ISLAM DAN PEKERJAAN; GALAKAN BEKERJA DALAM ISLAM
PENGERTIAN BEKERJA
Pekerjaan
menurut Islam ialah satu kegiatan yang dilakukan untuk mendapatkan sumber
rezeki yang berbentuk wang atau harta yang halal. Pekerjaan merupakan satu bidang kehidupan
manusia untuk memperoleh dan mendapatkan harta benda bagi memenuhi keperluan
hidup. Pekerjaan juga boleh menjadi
sebahagian daripada ibadat jika dilakukan semata-mata untuk mencapai
keredhaan Allah S.W.T. dan mengikut syarat-syarat yang tertentu.
DALIL KEWAJIPAN BEKERJA
Islam
menggalakkan umatnya bekerja dan berusaha mencari harta dengan
bersungguh-sungguh. Islam juga
memberikan penghormatan yang tinggi kepada mereka yang bekerja.
Islam
melarang umatnya daripada sikap malas dan menganggur kerana ia tidak
mencerminkan ajaran Islam yang menuntut kepada kesungguhan dalam mencapai
sesuatu perkara.
MATLAMAT BEKERJA
Mendapatkan
keredaan Allah S.W.T. iaitu dengan niat yang ikhlas semata-mata kerana Allah
S.W.T. kerana Allah S.W.T. untuk mencari rezeki yang halal dan sebagainya.
Untuk
memenuhi keperluan sendiri dan keluarga.
Ini kerana Islam mewajibkan pekerjaan untuk memenuhi keperluan seperti
makan, minum, tempat tinggal dan sebagainya.
Meningkatkan
kadar pendapatan negara sekaligus menyumbangkan kepada pembangunan dan
kemajuan ekonomi negara.
Mengelakkan
diri daripada bergantung hidup dan budaya meminta-minta di kalangan
masyarakat kerana budaya ini tidak selari dengan ajaran Islam.
PEKERJAAN YANG DIGALAKKAN DALAM ISLAM
Islam tidak mengkhususkan umatnya supaya bekerja dalam
bidang-bidang tertentu sahaja, sebaliknya menggalakkan mereka supaya bekerja
dalam pelbagai bidang pekerjaan. Kepelbagaian
bidang pekerjaan ini termasuklah bidang perniagaan, perkilangan,
perusahaan,
pertanian dan sebagainya. Seseorang
individu yang terlibat di dalam mana-mana cabang pekerjaan ini perlulah
berteraskan keikhlasan kepada Allah S.W.T. iaitu mahu mencari rezeki yang
halal.
Pekerjaan yang halal boleh
dibahagikan kepada dua bahagian :
Bekerja
sendiri. Islam menggalakkan umatnya
bekerja sendiri seperti berniaga, bertani, menjadi nelayan dan menternak.
|
Sabda
Nabi S.A.W. yang bermaksud : “Sembilan per sepuluh daripada punca rezeki adalah
daripada perniagaan “
Sabda Nabi S.A.W. yang bermaksud :
“Sebaik-baik pekerjaan adalah dengan tangan sendiri (usahawan)”
Makan
gaji. Pekerjaan makan gaji atau
mengambil upah bermaksud seseorang itu memberikan khidmatnya samada dalam
bentuk pemikiran atau tenaga, kemudian menerima upah daripada khidmat tersebut.
Pekerjaan makan gaji ini penting
kepada manusia kerana ia juga menyediakan pelbagai kemudahan asas dan member
perkhidmatan yang sangat diperlukan oleh manusia. Bidang pekerjaan ini meliputi kerjaya sebagai
guru, pegawai, polis, bomba, kerani, buruh dan sebagainya. Kadar upah yang diberikan adalah berdasarkan
kepada kemahiran dan kebolehan seseorang.
Kadar upah kepada pekerja mahir adalah lebih tinggi daripada pekerja
separuh mahir.
KEBAIKAN
PEKERJAAN YANG HALAL DAN KEBURUKAN PEKERJAAN YANG HARAM.
1.
Kebaikan
pekerjaan yang halal :
a)
Diri
dan keluarga :
i.
Mendapat
keredaan Allah S.W.T. dengan melakukan kerja yang halal.
ii.
Mendapat
ketenangan dan keamanan jiwa.
iii.
Menjadi
teladan dan dicontohi masyarakat.
iv.
Mendatangkan kesejahteraan dan keselamatan hidup di dunia
dan akhirat.
v.
Boleh
mengelakkan sebarang bentuk ancaman dan gangguan kepada seseorang individu.
b)
Masyarakat
:
i.
Masyarakat
hidup aman dan makmur tanpa gangguan.
ii.
Mewujudkan
perpaduan dan semangat kerjasama antara satu sama lain.
iii.
Taraf
hidup masyarakat semakin maju dan meningkatkan ekonomi dalam masyarakat.
c)
Negara
:
i.
Ekonomi
negara semakin maju dan berkembang,
ii.
Menarik
minat pelabur asing melabur dalam negara.
iii.
Menjadi
contoh dan teladan kepada negara luar.
iv.
Meningkatkan
produktiviti dan kualiti negara.
2.
Keburukan
pekerjaan yang haram :
a)
Diri
dan keluarga :
i.
Tidak
mendapat keredaan dan keberkatan Allah S.W.T.
ii.
Hidup
dibelenggu rasa bersalah dan berdosa kepada keluarga dan masyarakat.
iii.
Tidak
mendapat ketenangan jiwa.
iv.
Dipandang
serong oleh masyarakat.
b)
Masyarakat
:
i.
Berlakunya
pergaduhan dan permusuhan dalam masyarakat
ii.
Kehidupan
masyarakat semakin mundur.
iii.
Hidup
masyarakat sentiasa dalam ketakutan dan kebimbangan.
c)
Negara
:
i.
Ekonomi
negara tidak stabil
ii.
Negara
akan berada dalam keadaan kucar kacir.
IMPLIKASI KEHIDUPAN TANPA PEKERJAAN.
Islam
melarang umatnya hidup menganggur. Tidak
melakukan sebarang pekerjaan akan menimbulkan kesan negarif kepada diri,
masyarakat dan negara. Implikasi
kehidupan tanpa pekerjaan adalah seperti berikut:
Diri
sendiri :
i.
Hidup
dalam kemiskinan dan tidak mempunyai wang bagi memenuhi keperluan hidup.
ii.
Tidak
disukai oleh masyarakat kerana hidup dengan belas ihsan orang lain.
Masyarakat
:
i.
Masalah
jenayah akan berleluasa
ii.
Menimbulkan
masalah sosial seperti lepak, berpeleseran dan sebagainya.
Negara
:
i.
Tenaga
kerja yang berkurangan untuk membantu memajukan negara.
ii.
Ketiadaan
wang menyebabkan kuasa membeli barangan keluaran negara berkurangan, ini
merencatkan perkembangan ekonomi negara.
iii.
Negara
tidak maju dan mundur
MEMAHAMI TUNTUTAN BEKERJA KERANA ALLAH
3.2.1
Pengertian bekerja kerana Allah.
·
Melakukan aktiviti yang dibenarkan syarak secara
berterusan untuk mencari nafkah kerana Allah.
3.2.2
Dalil berkaitan bekerja kerana Allah. Surah At-Taubah:105
3.2.3
Bekerja sebagai amanah Allah S.W.T.
·
Salah satu cara melaksanakan amanah Allah ialah melalui
pekerjaan.
·
Umat Islam boleh melaksanakan pelbagai pekerjaan
berdasarkan kemahiran mereka.
·
Islam menggalakkan umatnya melakukan penyelidikan dalam
bidang perubatan, astronomi, kejuruteraan dsb.
·
Islam menggalakkan umatnya mencipta peralatan baru bagi
kemudahan hidup manusia selagi tiada kemudaratan.
3.2.4
Syarat-syarat sesuatu pekerjaan menjadi ibadah.
·
Pekerjaan yang halal dari segi sumber, cara dan
kaitannya.
·
Tidak mengganggu kepentingan awam.
·
Bermatlamatkan keikhlasan serta untuk mendapat keredhaan
Allah semata- mata.
3.2.5
Etika kerja Islam.
·
Bekerja kerana Allah dan mengharapkan ganjaran pahala.
·
Amanah dalam melakukan pekerjaan.
·
Bekerja dengan cekap dan pantas agar produktiviti
meningkat.
·
Bekerja dengan tekun bersungguh-sungguh dan penuh
semangat.
·
Bersikap tolerasi dalam pekerjaan terutama kerja
berkumpulan untuk mengelakkan dengki, dendam dan iri hati.
3.2.6
Langkah-langkah untuk mempertingkatkan kualiti kerja
dalam Islam.
·
Sentiasa bermatlamatkan keredhaan dan keberkatan Allah.
·
Mempunyai perancangan yang kemas lengkap dan tersusun.
·
Merangka strategi yang betul dan sesuai dengan situasi
kerja.
·
Menghasilkan produktiviti yang berkualiti tinggi dalam
kuantiti yang banyak.
·
Berdisiplin dan menepati masa.
·
Sentiasa mematuhi arahan ketua selagi tidak bercanggah
dengan syarak.
3.2.7 Kelebihan
bekerja kerana Allah S.W.T.
·
Beramanah dalam melaksanakan kerja.
·
Melahirkan pekerja yang tekun, cekap dan
bersungguh-sungguh.
·
Dapat menghasilkan produk yang berkualiti.
·
Pelanggan berpuashati dan menjadi pembeli tetap.
No comments:
Post a Comment