Disusun Oleh:
Drs.Norazli Bin Aziz
15/7/2015/Rabu/2.35pm
PENGERTIAN IBADAH
6.1.1. Pengertian ibadah.
Ibadat ialah mengabdikan diri kepada Allah
SWT sama ada melalui perkataan, perbuatan atau pengakuan hati yang berlandaskan
peraturan syarak
6.1.2. Dalil berkaitan ibadah ( al-Dzariyat :
56):
·
Beribadat
kepada Allah adalah matlamat utama penciptaan manusia.
·
Beribadat
kepada Allah adalah bukti kecintaan manusia kepada penciptanya.
6.1.3.
Pembahagian
ibadah.
Ibadat
terbahagi kepada ibadat umum dan ibadat khusus
IBADAT UMUM
|
IBADAT KHUSUS
|
Ialah
pengabdian diri secara tidak langsung kepada Allah SWT menerusi urusan duniawi yang berkaitan dengan
hubungan sesama makhluk yang berlandaskan akidah dan syariah Islam. Contohnya
seperti menuntut ilmu, bekerja mencari rezeki yang halal untuk diri dan
keluarga dan sebagainya.
|
Ialah
suatu bentuk pengabdian diri setiap hamba kepada Allah SWT secara langsung
bagi mendapat keredhaanNya. Contohnya
melaksanakan kelima-lima rukun Islam , puasa sunat, membaca Al Quran, zikir
dan sebagainya.
|
6.1.4.
Perkaitan
ibadah khusus dan umum .
· Menunaikan
ibadat khusus adalah syarat ibadat umumnya diterima. Contohnya seorang peniaga yang meninggalkan
solat fardu, maka perniagaannya tidak dikira sebagai ibadat, sebaliknya jika
peniaga tidak meninggalkan solat fardu, barulah perniagaannya boleh dikira
sebagai ibadat.
IBADAT
KHUSUS
|
IBADAT
UMUM
|
Menghapuskan
segala dosa kecil
|
Menghapuskan
akhlak buruk dalam masyarakat
|
Melahirkan
individu yang berjiwa dan berhati bersih
|
Melahirkan
masyarakat yang aman dan sejahtera
|
Melahirkan
individu yang taat kepada perintah Allah SWT
|
Melahirkan
masyarakat yang taat kepada pemerintah
|
Melahirkan
individu yang berilmu pengetahuan
|
Meningkatkan
ekonomi dan membangunkan negara.
|
6.1.5. Sebab-sebab ibadah rosak:
·
Murtad,
syirik dan munafik.
·
Takbur
– sikap membesarkan diri.
·
Riak
– menunjuk-nunjuk amalan baik yang dilakukan.
·
Ujub
– kagum dengan amalan sendiri serta sombong dalam melakukan sesuatu ibadat
serta memandang rendah dan memperlekehkan amalan orang lain.
·
Sum’ah
– menceritakan amalan baik yang dilakukan kepada orang lain dengan tujuan
mendapat pujian.
·
Mengungkit-ungkit
– mengungkit kembali kebaikan dan bantuan yang diberikan kepada orang lain
dengan tujuan jasa dan pertolongan yang diberikannya sentiasa dikenang.
·
Aza
– perkataan atau perbuatan yang dilakukan terhadap orang yang diberikan bantuan
dengan tujuan menyakitkan hatinya.
·
Hasad
dengki – iri hati atau rasa benci dengan nikmat dan kebaikan yang diperolehi
oleh orang lain dan berusaha agar nikmat tersebut hilang daripada orang itu.
6.1.6. Cara-cara meningkatkan kualiti ibadah kepada Allah:
·
Mendalami
ilmu pengetahuan tentang peraturan-peraturan sesuatu ibadat itu.
·
Berusaha
untuk memahami maksud atau erti yang terkandung dalam bacaan-bacaan dalam
amalan ibadat seperti bacaan dalam solat.
·
Dengan
sentiasa berusaha membersihkan diri dan hati agar sesuatu ibadat yang dilakukan
dapat dibuat dengan khusyuk dan tenang.
·
Cuba
mengenal pasti dan menghayati tentang kepentingan, kebaikan dan hikmah
disyariatkan sesuatu ibadat itu ke atas manusia.
·
Dengan
mengingati bahawa ibadat adalah kewajipan seorang makhluk kepada Penciptanya.
KONSEP DAN FALSAFAH IBADAH
6.2.1 Ciri kesempurnaan ibadat :
· Niat
kerana Allah SWT, niat adalah syarat amalan diterima Allah. Belajar kerana
Allah mendapat pahala, tetapi belajar kerana sijil tidak mendapat pahala.
· Memenuhi
tuntutan hukum syarak. Jika amalan yang
dilakukan bertentangan dengan syariat Islam, perbuatan itu adalah haram dan
tidak dikira sebagai ibadat, walaupun niat melakukan kerana Allah. Contoh bekerja di kedai arak dengan niat
untuk menyara hidup keluarga.
· Memenuhi
peraturan dalam ibadat. Peraturan dalam ibadat seperti rukun, syarat dan sunat
sesuatu ibadat perlu dipenuhi. Misalnya
solat Asar empat rakaat tidak boleh
diubah sesuka hati menjadi tiga rakaat.
· Ihsan
semasa melakukan ibadat. Maksudnya melakukan ibadat dengan betul dan sempurna
mengikut syarat dan peraturannya.
· Bersungguh-sungguh
dalam melakukan ibadat. Setiap amalan
mesti dilakukan dengan bersungguh-sungguh, sekiranya dilakukan sambil lewa,
tidak mendapat tempat di sisi Allah SWT.
6.2.2 Tujuan ibadat:
·
Untuk
mendapat keredaan Allah SWT.
·
Untuk
mendapatkan ganjaran pahala sebagai bekalan akhirat.
·
Bagi
mencapai kebahagiaan hidup, Menerusi pelaksanaan ibadat,seseorang itu akan
diredhai Allah yang membawa kepada rasa tenteram dan bahagia.
·
Untuk
menunaikan hak Allah SWT ke atas manusia.Allah SWT sebagai pencipta dan pemilik
kita mempunyai hak untuk disembah oleh makhluk ciptaannya.
6.2.3 Kesan ibadat tanpa syariat :
·
Merosakkan
ibadat. Ibadat tanpa mengikut syariat
adalah ibadat yang tidak mengikut peraturan,
Ibadat ini adalah sia-sia dan ditolak Allah SWT.
·
Membawa
kepincangan iman. Ibadat yang tidak
sah sama seperti tidak menunaikan ibadah
yang menyebabkan kepincangan iman.
·
Tidak
mendapat pahala dan keredaan Allah kerana ibadat yang dilakukan tidak diiktiraf
di sisi Allah.
6.2.4 Kesan syariat tanpa ibadat :
Maksudnya
melakukan sesuatu perbuatan mengikut peraturan syarak tetapi bukan tujuan
ibadat. Perbuatan ini mendatangkan
kesan-kesan buruk iaitu:
· Dilaknat
oleh Allah SWT kerana syariat dicipta untuk menghubungkan manusia dengan
penciptanya.
· Merosakkan
syariat kerana syariat sepatutnya
dilakukan kerana beribadat kepada Allah
· Menimbulkan
huru-hara dan salah faham dalam
masyarakat. Orang yang melakukan syariat
bukan untuk beribadat sebenarnya
melakukan syariat mengikut fahaman sendiri dan ini adalah
penyelewengan ajaran Islam . Ini akan
membawa huru-hara dalam masyarakat.
MEMAHAMI KONSEP MUNAKAHAT
6.3.1 Pengertian perkahwinan dan falsafah munakahat.
·
Pengertian
perkahwinan dari segi syarak – ikatan yang teguh antara lelaki dan perempuan
melalui aqad nikah yang sah untuk hidup sebagai suami isteri.
·
Falsafah
Munakahat – suatu ikatan suami isteri untuk membina keluarga dan menjaga
keturunan umat manusia secara sah dan bertanggungjawab.
6.3.2
Dalil
tuntutan berkahwin
·
Dalil
Surah Ar-Rum:21
6.3.3
Konsep
kekeluargaan dalam Islam
·
Dapat
memupuk semangat bertanggungjawab
·
Dapat
mengatur kehidupan dengan baik
·
Mengembangkan
dakwah Islamiah
·
Mencegah gejala sosial dan mengembangkan
generasi soleh.
6.3.4
Tanggungjawab
setiap ahli keluarga.
Ø Tanggungjawab Suami
o Memberi mas kahwin
o Memberi nafkah zahir dan batin
o Memberi Layanan baik kepada isteri
o Memberikan didikan agama kepada isteri
Ø Tanggungjawab isteri
o Mentaati suami selagi tidak
bertentangan dengan syarak
o Memberi layanan yang baik kepada suami
o Menjaga maruah suami
o Menjaga harta benda suami
Ø Tanggungjawab ibu bapa
o Memelihara dan mendidik anak
o Bertolak ansur dalam membuat keputusan
o Memberi layanan yang saksama kepada
ahli keluarga
o Memberikan kasih saying kepada anak-anak
tanpa pilih kasih
Ø Tanggungjawab anak
o Menghormati dan mematuhi nasihat serta
tunjuk ajar ibu bapa
o Menjaga maruah keluarga
o Patuh ajaran agama
o Berbakti kepada kedua ibu bapa
o Menjauhi perbuatan mungkar
6.3.5
Kepentingan
perkahwinan kepada individu dan masyarakat.
a. Individu
·
Memberi
ketenangan
·
Membentuk
sikap bertanggungjawab
·
Mendapat
keturunan yang sah
·
Melaksanakan
tuntutan agama
b. Masyarakat
·
Lahir
masyarakat bertanggungjawab
·
Hidup
maju, aman dan harmoni
·
Wujud
ikatan persaudaraan
·
Terpelihara
daripada kekacauan
6.3.6
Keistimewaan
institusi kekeluargaan
·
Menjaga
nasab dan keturunan manusia
·
Mewujudkan
kerjasama antara suami dan isteri dalam mendidik anak
·
Menyelamatkan
masyarakat daripada keruntuhan moral dan penyakit merbahaya.
·
Melahirkan
ketenangan jiwa.
6.3.7
Punca
keutuhan perkahwinan.
·
Mengamalkan
perintah agama
·
Melaksanakan
tanggungjawab terhadap keluarga
·
Berusahan
mencari rezeki
·
Membina
sikap saling mempercayai, persefahaman, kasih sayang dan tolak ansur antara
suami isteri.
6.3.8
Punca
keruntuhan rumahtangga.
·
Tidak
melaksanakan tanggungjawab
·
Malas
berusaha untuk memenuhi keperluan keluarga
·
Tiada
persefahaman dan tolak ansur antara suami isteri
·
Kurangnya
penghayatan agama dalam diri suami isteri
6.3.9
Cara-cara
mengekalkan keharmonian rumahtangga.
·
Setiap
pasangan mestilah bertanggungjawab antara satu sama lain
·
Bersedia
member maaf dan tidak membesarkan isu-isu remeh
·
Segera
menyelesaikan masalah yang timbul dengan merujuk kepada yang pakar supaya tidak
berlarutan.
·
Mengukuhkan
ekonomi dan keluarga
·
Berusaha
menyayangi ahli keluarga
MEMAHAMI KONSEP JINAYAT
6.4.1 Pengertian jinayat menurut
Islam.
· Maksud
jenayah – ialah segala perbuatan samada terhadap diri, nyawa, agama, harta dsb
yang diharamkan oleh syarak
6.4.2 Dalil-dalil berkaitan jinayat. Surah
An-Nahlu:126
6.4.3
Jenis-jenis
hukum jinayah menurut Islam ialah :
a) Hudud – Hukuman yang ditetapkan oleh
Allah dan wajib dilaksanakan sebagai hak Allah SWT.
b) Qisas – Hukuman yang ditetapkan oleh
Allah yang wajib dilaksanakan bagi menunaikan hak manusia kerana ia
kesalahan-kesalahan yang melibatkan hak individu.
c) Takzir –
i)
Hukuman
yang dijatuhkan ke atas orang yang membuat kesalahan atau maksiat yang tidak
ditetapkan kadar dan bentuknya oleh syarak (atau)
ii)
Hukuman
yang dikenakan ke atas penjenayah kes
hudud atau qisas tetapi tidak cukup syarat untuk melaksanakannya
d) Diat – Denda yang telah ditetapkan
oleh syarak sebagai menggantikan qisas
yang tidak dilaksanakan.
BIL
|
JENIS HUKUM JENAYAH
|
KESALAHAN
|
HUKUMAN
|
1
|
Hudud
|
·
Berzina
|
·
Muhsan
– rejam sampai mati
·
Ghairu
Muhsan – sebat 100 rotan
|
·
Mencuri
|
·
Potong
tangan
|
||
·
Minum
arak
|
·
Sebat
40-80 rotan
|
||
·
Murtad
|
·
Bunuh
|
||
·
Qazaf
(menuduh perempuan yang baik berzina tanpa 4 orang saksi)
|
·
Sebat
80 rotan
|
||
·
Bughah
(Pemberontak)
|
·
Dijatuhkan
hukuman bunuh
·
Diperangi
|
||
·
Merompak
|
·
Bunuh
balas jika membunuh tapi tidak merompak.
·
Jika
merompak dan membunuh hendaklah dibunuh dan disalib
·
Jika
merampas harta tanpa membunuh – dipotong tangan dan kaki bersilang
·
Jika
mengganggu ketenteraman awam – dipenjara
|
||
2
|
Qisas
|
·
Bunuh
|
·
Sengaja
– Dibunuh balas/ diyat (jika dimaafkan)
·
Tidak
sengaja – 100 ekor unta
·
Separuh
sengaja – 100 ekor unta
|
·
Mencederakan
anggota badan
|
·
Dibalas
·
Diyat unta/ kaffarah
|
||
·
Hirabah
(Perusuh
dan ganggu keamanan)
|
·
Dibunuh
·
Disalib
·
Dipotong
tangan dan kaki bersilang
·
Dibuang
negeri
|
||
3
|
Takzir (hukuman jenayah
melainkan hudud dan qisas)
|
·
Semua
kesalahan yang tiada dalam hukuman hudud dan qisas.
·
Kesalahan
hudud dan qisas yang tidak cukup bukti
|
·
Nasihat
·
Teguran
oleh hakim
·
Ancaman/
amaran
·
Pemulauan
·
At-Taubikh
(mencela/ pengisytiharan umum)
·
Buang
daerah
·
Denda
·
Penjara
·
Sebat
·
Salib
·
Bunuh
|
4
|
Diyat (denda
menggantikan qisas)
|
·
Semua
jenis kesalahan qisas
|
·
100
ekor untuk kesalahan membunuh atau senilai dengannya
|
·
Bilangan
unta berdasarkan kategori kecederaan
|
6.4.4
Menerangkan
kepentingan qisas, hudud, takzir, dan diat.
·
Menyedar
dan menginsafkan pesalah
·
Menjaga
harta dan hak orang lain daripada dicerobohi
·
Memberi
teladan dan iktibar
·
Memelihara
kesucian agama
·
Menjamin
keselamatan dan keamanan orang ramai
o Menjamin kesejahteraan dan keamanan
masyarakat
o Memelihara jiwa dan tubuh badan orang
yang tidak berdosa
o Bukti keadilan Allah
o Menjauhkan rasa tidak puas hati waris
mangsa
o Memberi teladan dan ikhtibar kepada
orang ramai
§ Mewujudkan masyarakat dan Negara yang
harmoni.
§ Memberi pengajaran kepada pesalah dan
kesedaran kepada masyarakat
§ Menunjukkan Islam sentiasa mengambil
berat kelakuan umatnya.
v Mewujudkan sifat bertolak ansur dan
bermaaf-maafan
v Sebagai satu jaminan sosial untuk
melindungi masyarakat
v Peluang kepada penjenayah untuk
bertaubat
v Pengajaran kepada masyarakat agar
menjauhi jenayah
v Bukti Islam menganjurkan bermaafan.
6.4.5
Perbandingan
hukum jinayat mengikut Islam dengan bukan Islam.
BIL
|
HUKUM JENAYAH ISLAM
|
HUKUM JENAYAH BUKAN ISLAM
|
1
|
Ciptaan
Allah SWT
|
Digubal
berdasarkan pendapat dan pengalaman manusia
|
2
|
Perlaksanaannya
mendapat berkat dan redha Allah
|
Tiada
keberkatan dan rahmat Allah
|
3
|
Kuasa
pengampunan hukum qisas adalah hak keluarga mangsa
|
Kuasa
pengampunan adalah milik mahkamah pihak pemerintah
|
semua maklumat itu mmang bgus skli
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThanks, sedikt sebanyak dapat membantu
ReplyDeletetq for the great information
ReplyDeletetq for the great information
ReplyDelete